Bilen och däcken

bil_132019907När man susar längst vägen i bilen är det lätt att inte tänka på hur förhållandevis liten kontaktyta man faktiskt har med marken. Detta faktum är tillräckligt för att stor vikt borde läggas på att man faktiskt har däck som kan prestera ordentligt.

Slitage på däcken

Däck är ju i grund och botten en förbrukningsvara. Inget däck håller hur länge som helst och för att ta reda på hur mycket däcket har slitits på är den bästa metoden nog att kolla mönsterdjupet. Det bör inte vara mindre än 1,6 mm på sommardäck eller under 3 mm på vinterdäck.Då det är så många faktorer som tillsammans avgör livslängden på ett däck bör man försöka hålla regelbunden uppsikt på dem så man kan göra ett informerat val att byta ut dem när det behövs. Detta är speciellt viktigt när det gäller vinterdäck på grund av vägförhållandena. Se därför till att skaffa nya i god tid.

Att kolla lufttrycket

Lufttrycket är tyvärr något många kollar först när det börjar bli riktigt märkbart på däcken. När trycket sjunker under det optimala ökar risken att tappa kontrollen över bilen. Ett låg lufttryck gör även så att däcken slits fortare och kan därmed förkorta livslängden. Lufttrycket kollar man bäst när däcken är kall, vilket oftast betyder att man helst inte ska ha använt bilen på ca två timmar. Om man ändå testar trycket när däcken är varm bör man lägga till 0,2 bar till det rekommenderade lufttrycket. Kontrollera detta varje månad för att vara säker.Både däck- och biltillverkaren kommer att kunna ha uppgifter om vilket det rekommenderade lufttrycket är på däcken. Så länge man använder sig av däck med dimensioner som är standard för bilmodellen man har, rekommenderar ViBilägare att man bör följa vad biltillverkaren har sagt. Byter man till en annan dimension kan det vara bäst att höra sig för på en verkstad.